Wilco en Laura in Noorwegen

29 en 30 juli - De heenreis

Vrijdag 29 juli

Aantal kilometers: 485

Tijd: 6 uur

Eindelijk is het dan zover, we gaan beginnen! Eerst even uitslapen, want we hebben weer een lange reis voor de boeg. We krijgen bericht dat de camper eerder opgehaald kan worden, dus tegen 2 uur beginnen we met inpakken. We worden geholpen door Mart en mentaal bijgestaan door Inge. Na wat passen en meten zit na een tijdje (bijnsa) alles dan toch in de camper. Snel even een pizza in de oven en we kunnen! Al met al rijden we rond 18.30 uur weg richting Puttgarden waar we willen overnachten om morgenvroeg rond half 7 op de boot te gaan. De reis verloopt voorpoedig, op wat rasechte Duitse files na (zo lang mogelijk 200 rijden, al knipperend met de lichten, en dan op het allerlaatste moment invoegen voor een Baustelle zodat iedereen voor je in de ankers moet). Na een paar korte stops arriveren we, geholpen door onze vrienden van Google Maps, rond 00.30 op de parkeerplaats bij de boot. Deze staat goed aangegeven, en kost €8 voor een nachtje. We zijn erg moe, dus we drinken nog snel even wat en gaan slapen. Welterusten!

Zaterdag 30 juli

Aantal kilometers: 925 (+70 verkeerd)

Tijd: 15 uur

Het wekkertje stond op 6 uur vanmorgen, dus veel slaap hebben we helaas niet gehad. Snel even de kleren aan, de parkeerplaats betalen en aansluiten in de rij. Blijkt dat er nog behoorlijk veel maffe mensen meer rondrijden want voor de boot is het al behoorlijk druk. We kopen een combi-ticket voor Puttgarden-Rødby en Helsingborg-Helsingör. Na het op indrukwekkende wijze tevoorschijn toveren van onze ANWB camping key card krijgen we nog een kleine €10 korting. We kunnen bijna direct doorrijden de boot op, waar we ons ongeveer 45 minuten moeten vermaken in de winkel, casino, restaurant of buiten op het zonnedek. Het is al erg druk maar we kijken even rustig overal rond. Als we van de boot rijden zijn we in Denemarken. Wat een rust op de weg vergelijken met Duitsland. Iedereen wacht netjes op elkaar en houdt zich zowaar aan de verkeersregels! We stoppen even op een parkeerplaatsje om te ontbijten als het zachtjes begint te regenen. Laura is erg moe dus als we verder rijden komt het kussen voor de dag terwijl Taxi Nijkamp koers zet naar de volgende boot. Het regent erg hard dus we schieten niet echt op, maar het uitzicht over de verschillende bruggen in Denemarken is er niet minder om. Na een kleine 2 uur rijden komen we bij de volgende boot. Even ons ticket laten zien en een stukje verderop ons paspoort en we staan alweer in de rij. Beetje jammer dat Wilco de verkeerde “lane” kiest (11 in plaats van 5, dat ligt nog wel dicht bij elkaar toch?). We staan lekker tussen de auto’s te wachten met onze camper, maar nadat we ons even gemeld hebben worden we gelukkig wel op de goede plek op de boot gezet. Deze bootreis duurt iets korter, zo’n 20 minuten. We drinken een lekkere bak koffie (even Deense Kronen opmaken) en Laura besluit na ongeveer 18 minuten dat “dat winkeltje daar”ook wel leuk is. Terwijl iedereen al lang en breed weer in de auto/bus/camper zit te wachten staat Laura nog een zak snoep af te rekenen. Wel met korting gelukkig.

Eenmaal in Helsingör aangekomen vertrouwen we weer volledig op de navigatie. Van dit deel hebben we geen kaart maar dit is ook goed te doen. Beetje jammer dat de GPS-verbinding wegvalt en we dus kats de verkeerde kant uitrijden. We komen er gelukkig redelijk snel achter dus een kwestie van even een afslagje draaien en weer terug. Helaas gebeurd er vlak voor ons een ongeluk maar na een stukje omrijden komen we uiteindelijk in Göteborg. Vanaf daar rijden we door over de E6/E20 richting Oslo. Eenmaal in Noorwegen doen we ons tegoed aan een heerlijk “meny” van de McDonald’s om ons op te maken voor de laatste 3 uur richting Rjukan. We rijden niet helemaal tot aan Oslo, maar slaan linksaf om over de tolweg onder het water door te rijden naar Drammen. Vanaf daar is het bekend terrein; hier waren we vorig jaar ook. We rijden richting Kongsvoll en nemen de Rv37 naar Rjukan. We gaan niet over de grote weg maar rijden binnendoor over deze schitterende route. Overal zien we mooie plekjes om te overnachten, maar ja, wij willen naar onze favoriete camping: Rjukan Hytte og. Als we langs het Tinnsjø-meer rijden en we linksaf slaan naar Rjukan komen de Gaustatoppen in zicht. Prachtige berg waar je op de top 1/6e van Noorwegen kunt zien. Maar helaas, juist die camping waar we graag zouden staan, helemaal vol. Dat wil je eigenlijk niet ‘s avonds om 10 uur als je er zo’n 15 uur rijden op hebt zitten. Gelukkig zit er vlakbij nog een camping (Tinnsjø Kro og) en daar staan we nu. Na 5 minuten de poging om buiten te zitten maar gestaakt want het stikt hier van de muggen. Lekker even een biertje drinken en dan eindelijk de oogjes dicht. We zijn in Noorwegen!

Jessica

Veel plezier daar in het verre noorden!

Gerrit en Inge

Leuk verslag jongelui, veel reisplezier verder!

opa en oma

We vinden dat jullie het geweldig doen, de kilometers rijden enz. Het verslag is heel leuk.
Veel succes verder en geniet ervan.